петък, 15 декември 2023 г.

Ревю на "Дебнещият Страх" от Х. Ф. Лъвкрафт


„Eдин ГOCПOД знae кaквo имa ТAМ. Кoлкoтo дo мaтeриятa му, прeдпoлaгaм, чe oпиcaнoтo oт Aми вeщecтвo трябвa дa e билo гaз, нo тaкъв, кoйтo нe признaвa зaкoнитe нa нaшaтa Вceлeнa. Нe e рoжбa нa cлънцaтa и плaнeтитe, кoитo нaблюдaвaмe c тeлecкoпи и фoтoгрaфcки плaки: нe e дъx oт oнeзи cвeтoвe, чиитo движeния и рaзмeри нaшитe acтрoнoми измeрвaт или нe уcпявaт дa измeрят. Прocтo цвят, кoйтo e пaднaл oт Кocмoca — cтрaшeн прaтeник нa бeзкрaйнитe и бeзфoрмeни прocтрaнcтвa oтвъд прирoдaтa кaквaтo я пoзнaвaмe; прaтeник нa прocтрaнcтвa, кoитo ни ПAРAЛИЗИРAТ…“ 
Това, което прочетохте е анотацията и част от първия разказ, който ще намерите в този малък сборник с разкази от майстора на ужаса Хауърд Лъвкрафт. Искам да напиша малко повече за автора и творчеството му, но обмислям отделен пост само за Лъвкрафт и днес ще се съсредоточа само върху този сборник и разказите в него. 
"Дебнещият Страх" е част от колекция "Фантастика" на старото издателство "Орфия" и в сборника са включени три от най-популярните разказа на Лъвкрафт, а те са: "Цветът от Космоса (1927) " , "Безименният Град (1921) " и "Сянка над Инсмут (1931) ". Книжката е издадена през 1991 година, в компактен джобен формат от 160 страници. Ако държите да притежавате това издание, лесно можете да го откриете в Книжен пазар на доста ниски цени, от където си го купих и аз. Същите произведения + още едно бонус, можете да намерите и в книгата "Бащите на Ужаса" на издателство Изток-Запад от колекцията им "Върхове". 


А сега да напиша по няколко думи и за всеки разказ.
 
Цветът от Космоса 
Първият разказ в сборника ни отвежда в околностите на емблематичния град за творчеството на Лъвкрафт, а именно Аркхам. Един безименен специалист попада на това място, където растителността и животните са в уродлив вид и нищо друго не може да вирее, а самата околност е известна като "ожарени земи". Нашият човек се натъква на старец, който още живее там и му разказва ужасяваща история. Местният разказва за метеорит, който е паднал там преди години и е донесъл нещо не от този свят. Описанията на местността, на ефекта от метеорита въху семейството, което е било засегнато и на страха, който носи са написани повече от блестящо. Аз не съм фенка на Космоса и извънземните, слабо интересни са ми, а да не говорим и че страхът ми към тях напълно липсва. Този разказ обаче успя да ме накара да настръхна от страх и да се запитам какво бих направила аз, ако ми се случи. В "Цветът от Космоса" получаваме и съвсем друг образ на извънземно, което напълно се различава от познатите ни образи на хуманоиди или чудовища. Така и не разбираме какво точно представлява този пришалец, какви са мотивите му и дали въобще е нещо живо. Виждаме единствено лудостта, до която докарва въпросното семейство и влиянието му върху заобикалящата среда. Лъвкрафт е описал цялата история изключително майсторски в най-малки детайли. През цялото време имах чувството, че съм там сред тази странна природа и усещах страха, който се носи във въздуха. Това беше първото произведение на Лъвкрафт, което прочетох и бях повече от доволна. Аз съм голяма хорър фенка и нямах търпение да стигна до него, бащата на космическия ужас!

Безименният Град 
Следващият разказ ни отвежда в руините на град, по-древен от всички познати цивилизации, включително Вавилон и Египет. Разказът се води от археолог, който описва преживяванията си докато е разучавал въпросния град. Колкото повече навлиза в това място, толкова повече доказателства изникват, че градът въобще не е бил място обитавано от човешки същества. "Безименният град" е атмосферичен и детайлен разказ, който те пренася в прашните останки на един мистериозен град, но не предлага нищо друго. Разказът е лишен от каквото и да е действие и това беше малко скучно за мен. Мислех, че в разказа на археолога ще стигнем до момент, в който нещо да го нападне или да стане нещо страховито, но нямах това удоволствие. Ако някога реша пак да прочета книжката, този разказ със сигурност ще пропусна. 

Сянка над Инсмут
Ето го и абсолютният ми любимец от сборника, който е и един от най-популярните и най-значими разкази в творчеството на Лъвкрафт. "Сянка над Инсмут" е част от цикъла "Митове за Ктхулу", а самият Ктхулу е един от Древните и най-великия сред космическите чудовища измислени от автора. Историята в разказа ни е представена през погледа и преживяваният на млад мъж, който е тръгнал на туристическа обиколка из Нова Англия, регион който често присъства в творбите на Лъвкрафт и в който се намират най-известните му измислени градчета. Инсмут е един от тях. Някога това е било процъвтяващо пристанище, но с времето се е превърнало в крайно деградирало място, а за населението му се носят страховити разкази. Хората от околните места избягват да посещават Инсмут, освен в крайна необходимост. Нашият главен герой обаче е млад и любопитен, за това хваща един раздрънкан автобус и потегля към мрачния Инсмут. Това, което намира там са уродливи и агресивни създания, кръстоска между човек, риба и жаба. Те отдавна са се отказали от християнството и почитат друг Бог, който им обещава безсмъртие и пазят тайните си изключително ревниво от външни лица. Практиката на черна магия и странни ритуали е част от живота в Инсмут, а новодошлият ще е чудесен екземпляр за едно жертвоприношение. Така той се впуска в едно страховито приключение на живот и смърт, в което се опитва да се спаси от тези същества и от този прокълнат град. "Сянка над Инсмут" е абсолютен шедьовър, в който таланта на Лъвкрафт за създаването на абсолютния, вселенски ужас блести ослепително! Описанията му са изключително добри, изграждането на страх и напрежение е велико и създадено с невероятна лекота. Толкова атмосферичен и толкова детайлен разказ, все едно съм там и ходя по мрачните улици на Инсмут. Ако не сте чели нищо на Лъвкрафт, то няма да сбъркате ако започнете с този разказ или направо със този сборник.


Моята оценка: 5/5
Издателство: Орфия

Дълго време отлагах да започна сериозно с творчеството на Хауърд Лъвкрафт, главно защото имах големи очаквания и мислех, че ще остана разочарована. Е, оказа се че съм се притеснявала излишно и напълно оправда очакванията ми, освен това получих това, което винаги съм искала като стил, истории и описания в един хорър разказ. Вече съм прочела два сборника и съм много доволна. Определено Лъвкрафт става един от любимците ми и нямам търпение да се гмурна още по-дълбоко в Космическия ужас! 

Няма коментари:

Публикуване на коментар