събота, 11 юни 2022 г.

За Опитите С Животни и Защо Избрах Cruelty Free Козметика


Темата днес няма да е никак приятна или забавна, но се надявам да стигне до повече хора, които да я прочетат до край. Днес ще говорим за животните в лабораториите, които биват измъчвани и убивани, за да можем ние да си купим червило, крем и т.н. Ще Ви запозная с видовете експерименти, какви животни се използват и как можем да помогнем, за да се премахне тази ненужна и жестока практика.
Ако четете блога ми, може би сте забелязали, че под всеки пост свързан с козметика пиша, че продуктите на дадения бранд не се тестват върху животни. Вече повече от 5 години подкрепям Cruelty Free козметика и се интересувам от това кои марки тестват и кои не. Подписвала съм се в не една кампания, гледала съм ужасни кадри, които никога няма да забравя и съм слушала записи, които са по-страшни от всеки филм на ужасите, защото са реални. И така преди малко повече от месец, във фейсбук попаднах на една страница, която ми вдъхна надежда, че може да видим края на тези експерименти. Едни невероятни млади хора са създали организация под името Невидими животни , която информира хората за този вид практика и освен това събират подписи, за да бъдат забранени опитите с животни в Европейския съюз. Подписах се още в момента, когато открих страницата им. Можете да го направите и Вие, за да имат животните по-големи шансове. Трябва да се съберат 1 милион подписа от гражданите на ЕС. За сега има малко над 600 000. Крайният срок за събиране на подписи е 31 август 2022. Цъкнете тук -> Без болка и ще отидете директно в сайта им, където ще се информирате по-добре за кампанията. Аз се свързах с хората от организацията и ги попитах дали мога да ползвам снимки и текст от страниците им във Фейсбук и Инстаграм. Бяха изключително любезни и дадоха съгласието си. Следващите снимки и текст ще са от техните профили и от сайта им и ще Ви запозная с видовете експерименти и какви животни се използват за тях. Моля, ако сте стигнали до тук, не отвръщайте поглед и прочетете! 

Какви животни се използват в експериментите и какво представляват те?

Животните, които най-често се използват са зайци, плъхове, кучета, маймуни, котки, птици, дори риби и още много. 
Повечето от тях се раждат и умират в лабораториите. Нямат имена и бъдеще, а са само номер и поредният труп. Опитите върху животни се извършват за много цели - за лекарства, бои, пестициди, парфюми, домакински продукти, козметични съставки, торове и още много. Фактът, че има брандове, които не тестват върху животни или така наречените "Cruelty Free", доказва че тези тестове са напълно ненужни, а освен това са и ненадежни. Науката вече разполага с методи, които дават по-бързи и точни резултати и са по-евтини.


"При теста на Драйз, извършващите експеримента капят в очите на беззащитни зайци различни субстанции, като например съставки на препарати за миене на съдове или за отпушване на канали. В резултат на това очите им се подуват, зачервяват и понякога кървят. Някои животни ослепяват. След като еспериментът приключи, зайците се убиват." 

"По време на опитите върху обездвижени зайци, тестваното вещество се накапва в окото и се наблюдава дали то ще се увреди. При теста за раздразнение на кожата морските свинчета или зайците биват обръсвани, горният слой на кожата им се отстранява и се нанася веществото, за да се види дали ще причини някакво увреждане на тъканта."  


"Измъчването на котки е законно в ЕС, ако се извършва в лаборатория и се нарича "експеримент". Над хиляда котки, използвани в лаборатории в ЕС, са настанени в мрачни и студени условия. Експериментите варират от убождане с игли до завинтване на метални пластини в черепите им и прикрепянето на електроди към тях. Този начин на тестване на субстанции продължава, въпреки наличието на по-ефективни и хуманни методи." 



"Най-разпространената порода кучета, използвани за експерименти, са бийгълите. Те са удобни за използване, тъй като са послушни и малки, което позволява да се настанят повече животни и да се полагат грижи за тях с по-малко пространство и средства."
"Извадиха ме от клетката. Четири ръце ме сграбчиха и ме държаха здраво. Напъхаха нещо тясно и дълго в устата ми и то достигна гърлото ми. Бях бесен, ръмжах и исках да лая, но беше невъзможно. Усетих как нещото се плъзга надолу и започнах да се задушавам. Изпитвах ужас и страх. Нещо започна да се влива в стомаха ми. Стана ми лошо...
Изгубих желание да ям. Когато изяждах нещо, веднага го повръщах. Изведоха ме от клетката отново. Държаха ме здраво и ми обръснаха лапата. Плачех, докато ме бодяха. Нещо в лапата ми започна да тече и усетих студ, тя изтръпна. Изведнъж почувствах ужасна умора. В главата ми изникна спомена за мама. Искаше ми се отново да съм с нея. След това светът потъна в мрак."


"Според статистически данни от 2018 г., публикувани от Европейската комисия, само за една година са били малтретирани над 11 000 примати. Повечето от тях са бебета маймунки, които са били насилствено изтръгнати от африканската и азиатската джунгла и настанени в ужасни условия в лаборатории." 

"При някои тестове се използват стотици и дори хиляди животни за изпитване на един химикал, без да се облекчава болката на животните по никакъв начин. В края на теста животните се умъртвяват, обикновено чрез задушаване с въглероден диоксид, счупване на врата или обезглавяване."

Още няколко примера какво се случва в лабораториите: 

  • - инжектиране или насилствено хранене на животни с потенциално вредни вещества
  • - хирургическо отстраняване на органи или тъкани на животни с цел умишлено увреждане
  • - принуждаване на животните да вдишват токсични газове
  • - подлагане на животни на плашещи и стресиращи ситуации с цел създаване на безпокойство и депресия 


Мисля да спра до тук с примерите. Ако желаете още информация по темата, можете да посетите сайта Без Болка или страницата Невидими Животни . Там е и мястото, където можете да дадете подписа си в подкрепа на каузата. 
Моето мнение е, че много хора дори нямат представа, че зад производството на едно просто червило стоят мъченията и смъртта на хиляди животни. Изненадват ме тези, които знаят за тестовете, но въпреки това не се отказват от дадена марка козметика. Явно суетата е много по-важна за тях. Няма да видите на опаковката на някой козметичен или домакински продукт надпис: Съставките са тествани върху животни. Аз също нямах представа за този ад, докато не забелязах надписа "cruelty free" на продукт, който съм купила. Проверих какво значи и от тогава много внимавам за какви марки си харча парите. Ако някой бранд не ми е известен, влизам в интернет и го проверявам. Не е трудно и не отнема много време. Също така, ако дадена марка продава продуктите си в Китай това означава, че не е cruelty free, защото там има закон, който изисква от козметичните брандове да провеждат тестове върху животни. Бях чела преди време, че този закон може да отпадне, но не съм сигурна дали вече е факт. 
Вярвам, че един ден всичко това ще е в миналото и страданият на всички тези животни ще спрат. За да се случи това обаче, ние също трябва да положим усилия, които не са трудни. Просто трябва да се интересуваме, да се информираме и да не поглеждаме настрани

Текстовете в кавички и всички снимки (освен заглавната) са използвани от страницата "Невидими животни" във фейсбук и от сайта "Без болка", след изричното съгласие на авторите!

Няма коментари:

Публикуване на коментар